All About….

Chili

cropped-cropped-chili.jpg

Har under hela min uppväxt varit mycket intresserad av motordrivna fordon. På min ”att göra lista” har det alltid funnits att skaffa hoj och då har det givetvis varit en Harley-Davidson jag gått och drömt om. Så det var kanske inte så konstigt att min hojresa började med en Harley-Davidson DeLuxe -05, i mina ögon fortfarande den snyggaste Harley modellen som tillverkats, men tyvärr lite för liten för mig för att jag skulle kunna sitta bekvämt.

 

 

 

 

 

DeLuxen kompletterades under en kort period med en Harley-Davidson ElectraGlide -07, mest för att känna på om en ”Haschsläde” kunde vara ngt för mig.

Och det kunde det så därför fick dessa två så småningom gå till nya jaktmarker då en ny Harley, en Ultra Limited -11 kom in i båset. Inte helt osökt (se ovan) så fick den tilltalsnamnet ”Brown Sugar”

 

 

 

 

 

 

Men Ultran kände sig lite ensam i båset så det blev en kort sväng med en sportser 1200R som pendlarhoj innan den byttes mot en japansk grussprättare,  men byttes sen mot en Harley-Davidson XR1200 -08 att ha som Daily Driver

 

 

Vart så otroligt nöjd med XR1200’an så den byttes ut till en helt ny XR1200 (som stått osåld på lager sedan 2009) som reades ut för nästan ingenting

 

 

 

 

 

Jag körde på Ultran och XR’en några år tills de byttes ut mot en Harley-Davidson CVO Road Glide Custom -13

Men även RoadGliden kände sig lite ensam, så den fick sällskap av ytterligare en XR1200 men denna gång orange! Ett riktigt ”Barn Find” hittades på loftet och när den startades upp stod mätaren på 9km!

Här kunde resan ha tagit slut då jag hade 2 hojar som jag trivdes riktigt bra med men kände att jag ville prova ngt nytt så de såldes av.

Det blev till att pricka av ytterligare en punkt på ”att göra listan” CHOPPER!!!

Shovelhead från 1973 med stelbensram!

 

Insåg efter ett tag att det varit en dröm som jag nu uppfyllt men att det inte fanns något brukarvärde för mig. Avsaknaden av bromsar, tillförlitlighet (kickande….), blinkers, bromsljus, tappade delar etc så kände jag mig ganska nöjd med att den drömmen nu var uppfylld och att jag kunde lämna det bakom mig.

Passade på att prova på en vätskekyld Harley, en Muscle från 2011, hade kanske inte den snyggaste färgen men jag lyckades hitta ett kolfiberkit på Ebay som sattes på och då blev den riktigt bra.

 

Gillade stuket riktigt bra men tyckte väl inte motorn var riktigt Harley så den fick lämna sin plats..

Till slut blev det ngn form av kombo av Chopper och Muscle i en modern tappning i form av en Harley-Davidson Breakout -17 med den grymma customlacken ”Laguna Orange”!

På väg till Norrtälje Custom Bike Show!

Grymt snygg hoj men köregenskaperna passade inte riktigt mig så det blev att leta vidare…

Harley-Davidson Fat Bob FXDF 2016 Olive Gold

Ytterligare ett ”Barn Find” Stått på lagret hos handlaren sedan 2016 med endast 50 mil på mätaren (tills jag hämtade ut den i juni 2018…) 🙂

Riktigt rolig hoj 🙂 Nu uppgraderad med ScreaminEagle insug och Vance&Hines ProPipe 2-1, som mappats med Dynojets Power Vision. Riktigt bra mappning och ett grymt schysst Harley sound ur pipan +++++

 

 

 

 

Harley-Davidson Road King  FLHR 2018 Olive Gold/Black Tempest

Har fastnat rejält för OliveGold färgen då den i mitt tycke är otroligt vacker och skimrar skönt i solen. Blev en liten storleksuppgradering med bibehållet färgval mao ;). Road King’en är inte bara vacker utan är en otrolig körmaskin med den nya Milwaukee 8 motorn 🙂

Stage 1 kit bestående av Vance & Hines High Output slipons, SE Air Intake, och även denna har mappats med Dynojets Power Vision. Riktigt bra mappning och ett helt okey Harley sound ur piporna +++++

 

 

 

 

 

 

BMW Spåret….

Första BMW’n blev en K1600GT -16. Gick som ett skott, farligt bra med andra ord…. Perfekt för långturer (typ tvärs genom Europa eller så…) men tyvärr väl klumpig och tung som vardagshoj. Den hade också en en väldigt hög tyngdpunkt vilket gjorde den svårmanövrerad i låga hastigheter och tät trafik.

 

 

 

Bytte den mot en R1200GS Rallye som det blev en resa till Arjeplog med, väldigt trevlig maskin så länge man inte hade för mycket packning och/eller passagerare.

 

 

 

Tyvärr så blev det lite väl trångt med både passagerare och full packning så efter en Gotlandsresa så byttes den mot snäppet större GS Adventure…

 

 

 

BMW R1200 GS Adventure Tripple Black-17

Otroligt fin maskin, välbalanserad, gott om plats både för passagerare och last. Full med en massa elektroniska finesser som olika körprogram, fjädringsprogram och framförallt Quickshift! Vilken grej! Men att köra på grus med ngt som kostar flera hundra tusen var inte min grej så den såldes av.

 

BMW R1200C -98, mer känd som Bondhojen från filmen ”Tomorrow Never Dies” från 1997. Blev ingen succé försäljningsmässigt men har börjat bli mer och mer eftersökta idag. Såldes till Finland 2018

 

Sidospår……………

 

Det är ju inte bara Harley’s som rullats in och ut ur båset……

Suzuki Bandit GSF, använde den som pendlarhoj/varjedaghoj under början av hojkarriären (DeLuxe perioden…) byttes sen bort och ersattes med ElectraGliden

När jag skaffade mig min första nya hoj d v s  Ultra’n så tyckte jag att den var så ny och fin så till pendlarhoj/varjedaghoj användes en Yamaha Tenére (tills den byttes mot den första XR1200’an)